Az értelmetlen megközelítés hatásai
2015. május 12. írta: furbe

Az értelmetlen megközelítés hatásai

Egyre inkább azt kell látni, hogy a BKK szakemberei nem értenek a közlekedés megszervezéséhez. Nem képesek a 21. században úgy megszervezni egy rendkívüli közlekedési helyzetet, hogy a közlekedők általános szokásait figyelembe vennék, annak hatásait kezelnék. Kitalálják, mi lenne jó, de nem gondolnak abba bele, hogy a közlekedők szokásrendszere hogyan írja felül az elméleti útvonalakat, illetve közlekedési rendszert..

Fonódó villamos kialakításának kálváriája

Ennek egyik nagyszerű példája a négyes-hatos villamos fonódó projekthez kapcsolódó felújítása Észak-Budán. Elméletileg ahol csak lehetséges, a buszoknak külön sávja van, hogy gyorsan tudjanak haladni. Ez a pesti oldalon jól működik, főleg azért mert ezen a részen elég sok a rendőrségi kamera, illetve Károly körúton egyébként is van buszsáv. A Margit-hídon a buszok a villamos pályán haladnak, hogy ott is viszonylag jól lehet haladni.

A Margit körút a Moszkva tér (jaj, bocs Kalef) felé ezen szempontból viszont nem működik. Nincsenek kamerák, a Horváth utca és a Keleti Károly utca között egyébként is dugó szokott lenni, s az út is itt szűkül le egy sávra a Mechwart ligeti villamosmegálló átépítése miatt. Folyamatosan tele van a buszsáv, nem tudnak rendesen haladni. De ugyan ez igaz a Mammut2 előtti megállóra is. Pedig a tábla egyértelműen jelzi, hogy nem lehet szokványos módon besorolni a kanyarodó sávba.

Van az a helyzet, ahol bizony értelmes büntetni

Nem tudom, mennyire földtől elrugaszkodott lett volna a rendőrséget megkérni, hogy a kritikus helyekre tegyenek már ki pár kamerát. Kezdjék el a buszsávba szabálytalanul haladóknak a harmincezres csekkeket küldözgetni, s heti kétszer kommunikálják a média felé, hogy hány csekket küldtek ki. Tuti meg lenne a hatása.

Sasadi úti életveszély

sasadi_ut.jpgMint azt az index is megírta, a Sasadi útnál is hasonló a helyzet, ott épp a gyalogosokat szívatják rendesen.Egy giga beruházással olyan közlekedési csomópontot építenek, mely az M3-as bevezetőjének végén is épült 1980-as évek legelején, s melyet az építész és a közlekedési szakma nem picit kritizál.

Amit az építkezés közben most művelnek, azt meg csak a Besenyő Pista bácsi tudná jól körbeírni (Normális?!?!?). Több száz méteres kerülőt terveztek a gyalogosoknak, mert egy pár méteres szakaszon nem tudtak biztosítani másfél méteres járdát, csak egy kilencven centiset.

A képen elől (fával eltakart) szürke épület telkénél szűkülne le a járda, mert egy külföldön élő ügyvéd nem járult hozzá a telek sarkának időleges megbontásához. Ez tipikusan magyar. Alapelv: az én házam, az én váram, abból nem engedek egy jottányit sem. Ha esetleg ezért emberek élete lesz sokkal rosszabb, az sem érdekli. Ha körbenyalnak, akkor sem. Dögöljön meg a szomszéd tehene!

A BKK a törvény összes betűjét betartotta

Nem tudom, a BKK prominenseinek nem jutott még eszébe, hogy esetleg megbízzanak az emberek józan ítélő képességében? Kitáblázom, hogy óvatosan, mert a járda leszűkül. Kiteszek pár ideiglenes korlátot, s a kocsiknak meg kiteszek egy figyelmeztető táblát pluszban. sok ilyet látott már a világ, s itt még értelme is lenne.

Egyébként a háttérben külön álló nagy fehér épület egy középiskolai kollégium. A szürke ház mögött (a fák árnyékában) pedig a Széchényi István Gimnázium helyezkedik el, hatalmas diákforgalmat generálva a környéken. S mint tudjuk, a diákok közlekedési szabálykövetése még az átlagosnál is rosszabb.

Ehelyett leszűkítették a területe, s abban bíztak, hogy a gyalogosok biztos kerülni fognak egy hatalmasat. Hát nem ezt teszik, s nem szívatják magukat folyamatosan, inkább bevállalják a kockázatot, s rövidítenek.

Napi szintű döntések szempontrendszere

A BKK prominensének az a fejtegetése, hogy a biztonságot tekintették elsődlegesnek, az szép és jó, csak, szembe megy a valóságos helyzettel. A mindennapi rutin során a biztonság csak egy tényező, amivel szemben áll a megteendő kerülőút ideje, s a rendelkezésre álló idő is. Ha az utóbbi szűkös, az emberek egy része simán kockázatot fog vállalni. Még akkor is, ha nem tudják a kockázatot teljesen felmérni, s bármennyire is azt kéri a BKK, vagy bárki más, hogy ezt ne tegyék.

Ahelyett, hogy ezen kockázatvállalás mértékét is bekalkulálnánk az aktuális közlekedés rendszer megalkotásába. Inkább fából vaskarikát akarnak csinálni, hogy az emberek azt válasszák, amit ők kitaláltak, tagadva minden olyan választ, amit egyébként az emberek tömegesen választanak.

Mintha egy Tesco üres parkolójában lennék vasárnap délben...

Magyarok szabálykövetési (pontosabban elkerülési) stratégiája

 

Egyébként szerintem nem kell ahhoz viselkedéspszichológusnak lenni, hogy megjósoljuk előre ezt a fajta reakciót. Ideje lenne végre az élethez és a szokványos reakcióhoz igazítani a szabályokat és a körülményeket, mert az emberek a hülye szabályokat simán felülírják (magasról tesznek rájuk). Mert rengeteg olyan szabály van a jogrendünkben, aminek betartása minden értelmes szempontrendszer alapján értelmetlen. Zömmel nem is tartjuk be őket.

Az élhetetlen szabályainkról talán a termeléssel foglalkozó vállalkozók tudnak rengeteget mesélni. Aki minden szabályt betart, annak a cége garantáltan becsődöl egy év alatt. Egyszerűen a mai árszínvonalon és termelési hatékonyság mellett kitermelhetetlen az a rengeteg költség, amivel egy vállalkozás jár, főleg az alkalmazottak bérezése kapcsán tapasztalható állami adóprés miatt.

A bejegyzés trackback címe:

https://nyugatikavezo.blog.hu/api/trackback/id/tr427453468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.